2010. február 6., szombat

Időközben készítettem tegnap egy isteni finom tavaszi tekercs-szerű dolgot, mert régóta izgatta már a fantáziámat a rizspapír és a rizstészta, hogy vajon milyen ízűek azok meg hogy kell használni, és most jelentem megtörtént a nagy debütálás, de sajnos elfelejtettem képeket csinálni. Sebaj, van egy olyan gyanúm, hogy fogok még mostanában csinálni hasonlót...;)
Ezt ma alkottam, de előre bocsátom, nem lesz ilyen sokszor, mert nem kis meló volt előállítani a kuszkusz részét. Ennek az az oka, hogy - bár egy ideje használok már kuszkuszt - szerettem volna egy autentikus kuszkusz végeredményt (most csak magára a darára gondolok, a zöldségeket csak én dobtam hozzá, nem maga a kombináció az autentikus). A legtöbb neten található kuszkusz receptben csak leöntik vízzel, és eddig én is úgy csináltam, de el kell, hogy mondjam, hogy sejtettem én már eddig is, hogy ez nem így készül, mert egyszer volt szerencsém járni Marokkóban, ahol többek között természetesen kuszkuszt is ízleltem és annak az állaga nagyon más volt, mint a fent említett módon készülőnek, hiszen az törvényszerűen egy kicsit "pempős" és ragacsos lesz, míg az igazi arab kuszkusz laza, pergős és nem utolsósorban száraz. Szóval kicsit utánanyomoztam, hogy hogy is kell igazából jól elkészíteni a kuszkuszt, és egyúttal le is teszteltem a talált infókat. Nos, a végeredmény, bár igencsak macerás, de azt kell mondanom, végülis megérte. Ez már mondhatni teljesen olyan állagú, mint az arab kuszkusz. A felesborsó pogácsát az egyik nagyon klassz kis szakácskönyvemből vettem (Vegetáriánus ételek a címe, és egy aranyos kis A6-os alakú könyvecske állítólag 600 recepttel, nem számoltam meg :) csak rá van írva), ilyen-olyan alapanyagok hiányában némi változtatással.

Amit használtam:
A kuszkuszhoz:
1/2-1 bögre kuszkusz (inkább 1)
1 piros kaliforniai paprika
1 szál póréhagyma
1 kisebb sárgarépa
1/2 cukkini
A pogácsához:
15 dkg zöld felesborsó
1 burgonya
1 sárgarépa
1 kis fej hagyma
5 dkg teljes kiőrlésű liszt

Az eredeti recept fűszerezéshez 2 ek aprított zellerlevelet, 1 ek petrezselymet, 1 babérlevelet (ezt a borsó főzővizébe kell tenni), 1 tk majorannát, és csipetnyi szerecsendiót ír. Én ehelyett sót, zöldfűszereket (ilyen célra a Spar-ban kapható fagyasztott szórófejes 8 zöldfűszer keveréket használom) , és a szintén a Spar-ban kapható Bad Ischler nevű fűszersót használtam, ebből kétféle létezik, egy paradicsomhoz és mozzarellához, az is nagyon finom, és a másik a "Fűszersó paprikával" - amit én is ma fedeztem fel, ezért kellett mindenképpen kipróbálnom :), így ez került bele. Szóval az elkészítés a következő módon zajlik. A borsót előző este beáztattam, bár a recept nem írja, de gondoltam nem szeretném az előírt másfél óráig főzni, így úgy döntöttem hogy megkönnyítem az életem. Szóval a lecsepegtetett borsót és a meghámozott krumplit is felrakod főni. Közben egészen apró kockákra vágod a sárgarépát és a hagymát, majd olajon megpárolod őket. (Először a répát teszed bele csak, majd ha félig megpuhult, a hagymát is.). Ha megfőttek a zöldségek, összekevered őket, majd pépesíted - szerintem nem szükséges teljesen pépesre, elég ha krumplinyomóval párszor áttöröd, nem maradnak benne zavaróan nagy darabok - , fűszerezed, hozzáadod a lisztet, és kiolajozott tepsibe evőkanálnyi lepénykéket teszel, lelapítgatod, és beteszed sülni a forró sütőbe kb. fél órára. Félidőben megfordítod. Na, a lepény ennyi. Ez volt az egyszerű rész. Most jön a neheze.

A kuszkusz:
A kuszkuszt pár percre hideg vízbe áztatod, majd leszűröd, és 20 percig állni hagyod, közben időnként fellazítod (értsd: áttúrod) egy fakanállal vagy akár a kezeddel. Ha megvolt a 20 perc, egy szűrőt kibélelsz konyharuhával, beleteszed a kuszkuszt, és gyöngyöző fűszeres víz fölé teszed. (Nekem volt itthon olyanom, hogy "kuszkusz fűszer", amiben nem tudom mi van, de állítólag gyömbért, sáfrányt, kurkumát, curryt szoktak általában a vízbe tenni). A tetejét betakarod egy nedves konyharuhával, és 20 percig kis lángon gőzölöd. Ha ez kész, kiveszed, ráspriccelsz egy kis hideg vizet (én ezt bögréből csináltam a kis ujjaimmal), megsózod, és keversz bele egy kis vajat vagy olívaolajat, majd pihenteted 10 percet. Ezután egy újabb 20 perces gőzölés következik, majd megint kiveszed, vaj, víz, só - plusz én még itt megfűszereztem mégegyszer azért - és kész. Ha jól csináltad, akkor tényleg jó pergős lett, nem nagyon ragadnak össze a szemek. A gőzölés közben elkészítheted a zöldséget hozzá. A kiválasztott zöldségeket (én most a fentieket használtam, de ez teljesen tetszőleges) minél vékonyabb és rövidebb csíkokra vágod (max. olyan gyufaszál hosszúságú, a vastagsága pedig a főzési időnek megfelelő legyen, például a paprika és a sárgarépa legyen minél vékonyabb, de a cukkini, ami hamarabb fő, lehet akár fél-1 centi vastag is), majd egy serpenyőben kevés olajon ízlés szerinti fűszerezéssel megpirítod őket. Amikor elkészült a kuszkusz, hozzáadod a zöldeket, és kész. Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése