2010. október 6., szerda

A csodálatos Kollath-reggeli

Nos azt hiszem, most érkezett el az ideje, hogy írjak egy kis bejegyzést erről a fantasztikus találmányról, mivel egy kis kihagyás után mostanában iktattam vissza az életembe, és erről eszembe jutott, hogy megoszthatnám itt is. Megpróbálom röviden leírni a lényegét, "működésmechanizmusát", és leírom az én leggyakoribb változatomat.
A Kollath-reggeliről először egy 1986-os vega szakácskönyvben olvastam. Egy Kollath Werner nevű német orvos találta ki. Ez egy olyan nyers reggeli, aminek az alapja gabona - ami lehet graham liszt vagy lehet natúr gabonapehely -, és aszalt vagy friss gyümölcs. A Kollath-reggeli titka abban rejlik, hogy a gabonát előző este be kell áztatni - épp csak annyi vízbe amennyi ellepi - , és így kell hagyni egész éjszakára. Ez, ha jól tudom azért jó, mert ez idő alatt olyan vegyi átalakulások mennek rajta végbe, melyeknek köszönhetően egyfajta "előemésztett" táplálék lesz belőle, minekutána nem terheli meg a gyomrot, viszont remekül telít. De mindezt úgy képzeld el, hogy megeszed, és csak annyit érzel, hogy nem vagy már éhes: mindenféle kifejezett teltség érzet vagy "mindjárt elgurulok" érzet nélkül. És mindez kitart 3-4 óráig - ez a fő oka különben, hogy fogyasztani szoktam, mivel a "normális" reggeliről azért szoktam le évekkel ezelőtt, mert bármit ettem reggel, fél-egy óra múlva megint éhes voltam. Persze a kolbászos rántotta lehet hogy bevált volna, de azt meg nem ettem meg...:) Tehát a két lényeges összetevő a gabona és a gyümölcs, a többit már tetszés szerint lehet variálni, számtalan verzió kering belőle a neten. Lehet bele tenni például olajos magvakat, kókuszreszeléket, mákot, ki mit-hogy szeret, illetve a legtöbb recept szerint kell bele tenni mézet is - én úgy tudom, hogy ez a magas amiláz tartalma miatt kell (ez egy emésztőenzim, ami a nyálban is megtalálható), amely segít a még teljesebb emésztésben, de én speciel nem szoktam bele mézet tenni, mert annyira elszoktam az édes íztől, hogy bőven elég bele a gyümölcs édessége.
Az én leggyakrabban fogyasztott verzióm a következőképpen néz ki: este beáztatok 2-3 evőkanál Graham-lisztet, egy- vagy többféle gabonapelyhet, általában vegyesen szoktam rozs-, búza- és zabpelyhet, illetve szoktam bele tenni zab- és/vagy búzakorpát is. Teszek bele néha mandulát, szezám- és lenmagot is. Fontos, hogy elvileg az olajos magvakat is be kell áztatni, mert majdnem minden magban - azt hiszem van egy-két kivétel talán -, vannak ún. enzimgátlók: ezeknek az a feladatuk, hogy megakadályozzák a magok idő előtti kicsírázását. Majd amikor nedves helyre kerülnek - mint pl. a föld vagy egy tálka víz - , akkor ezek az enzimgátlók hatástalanná válnak. Úgy tudom azért célszerű áztatással "hatástalanítani" ezeket, mert - mint a nevük is mutatja -, blokkolják a testünk bizonyos enzimjeinek működését. Szóval dobjuk csak bele bátran a gabona közé azokat az olajos magvakat!:) Különben az olajos magvakat mindig áztatva kellene emiatt fogyasztani, de azért az már nekem is elég necc...:) még erre gyúrnom kell hogy majd mindig beáztatgassam amikor enni akarok...:) A gyümölcs lehet friss is, és lehet aszalt is - van aki ez utóbbit is beáztatja különben, én nem szoktam. Gyümölcsből nem próbáltam ki még túl sok félét, mert be kell vallanom, hogy nem igazán szeretem a gyümölcsöket, az aszaltakat pedig pláne nem...:( Reggel frissen belereszelt almával próbáltam, illetve mostanában aszalt gojit szoktam beletenni, mert az olyan praktikus kis gyümölcs - hogy az élettani előnyeiről már ne is szóljunk, guglizd csak meg!:) -, amit nem kell darabolgatni meg reszelgetni - hiszen azt gondolom mondanom sem kell, hogy pl. az aszalt szilvát nem egészben tesszük bele... (bár ez is ízlés dolga...:)).
A Kollath-reggeli úgy tudom, nagyon jó hatással van még - sok más egyéb mellett - az emésztésre is. Azért írom, hogy úgy tudom, mert engem ez nem érint, de akiket igen, azok mind nagyon pozitív változásról számolnak be. Viszont! Ami pedig ezzel kapcsolatban nagyon fontos, hogy a Kollath-reggeli mellé - nem úgy értem, hogy a fogyasztása közben, hanem úgy általában azokon a napokon amikor fogyasztjuk - , nagyon sok folyadékot kell inni hozzá - persze nem kólát, ugye...:) (segítek: vizet. szénsavmenteset. tisztát.:)) Ez azért fontos, mert ha ezt nem tesszük meg, az egész pozitív hatás a visszájára fordulhat. Hogy ez pontosan mit jelent, azt mindenki gondolja hozzá :), vagy nézzetek utána..:) Szóval igyatok!
Ja, és még valami: azt vettem észre - és mások is beszámolnak róla -, hogy amikor fogyasztom a reggelit, olyankor nem kívánom pl. a kávét, ami nekem reggel elmaradhatatlan - és állítólag más "izgatószerekkel" is ugyanez a helyzet...
Nagyjából ennyit érdemes tudni a Kollath-reggeliről, próbáljátok ki, nagyon jó!:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése