2010. október 4., hétfő

Nos, nem tudom, ki ismeri a fentebb idézőjelbe tett ételt, de én a múltkor egy beszélgetés során szembesültem azzal, hogy, bár nekem somogyi lány lévén ez teljesen hétköznapi fogás volt gyerekkoromban, de valójában közel sem egy olyan mindenki által ismert étel, mint ahogy én gondoltam...:) Mint megtudtam, Somogyon kívül főleg Zalában népszerű a prósza, aminek az elkészítése úgy zajlik, hogy készítünk egy jó sűrű palacsintatésztát - van aki aludttejjel készíti, ez az "aludttejes prósza", az én nagymamám ha jól emlékszem egy tejfölt vagy joghurtot tesz bele még a palacsinta alapnyagokon kívül - , majd egy sütőlemezre (én azt hívom annak, ami az a teljes sütőt betöltő alapterületű, 1-2 centis peremű tepsi) - ráteríted a masszát, és megsütöd, de mielőtt még megsütnéd, el kell döntened, hogy milyen prószát csinálsz. Nálunk két opció van: krumplis és meggyes. A krumplis prósza esetében a massza kiöntése előtt közepes vastagságú krumplikarikákat teszel a tepsi aljára, és erre öntöd rá a cuccot. A meggyesnél a szétterített masszába szórsz bele kimagozott meggyet - de nálunk az is előfordult, hogy a nagymamám valamilyen kemény dzsemet szelt meggy nagyságú darabkákra, és azt szórta bele. Szóval így készül Somogyban a prósza. De! Ezt csak érdekességképpen írtam le, mert ez ihletett meg tegnap este, de amit én csináltam az valójában már csak haloványan emlékeztet az eredeti, igazi prószára - voltaképpen csak a formájuk azonos...:)
Szóval amit én csináltam az a következőképpen nézett ki hozzávalók tekintetében:
15 dkg csicseriborsóliszt
10 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
10 dkg durumliszt
fél doboz zabtejszín
3-4 dl víz
jó sok szezámmag
kb. 4-5 evőkanál sörélesztő pehely
3 szem közepes krumpli

Fogod a liszteket, és csomómentesre kevered a tejszínnel és a vízzel - előbbiből legközelebb többet tennék bele, most csak azért ennyi volt mert ennyi maradt tegnapról :), utóbbiból pedig annyit keverj hozzá amennyit felvesz, a lényeg hogy jó sűrű palacsintatészta legyen (kb. mint egy főzelék, bár ez is relatív hogy kinél mennyire sűrű ugye...:)). Teszel bele sok-sok szezámmagot, sörélesztőt, fűszereket - én most kicsit eklektikusan fűszereztem: volt benne dm-es zöld színű fűzerkeverék, oregano, kakukkfű, borsikafű, majoranna, rozmaring, és őrölt köménymag. A krumplikat megpucolod, kb. fél centis karikákra vágod, és leszórod a kiolajozott tepsi aljába. Ráöntöd a cuccot, megszórod még a tetejét is picit szezámmaggal, majd betolod forró sütőbe, és megsütöd. Jó étvágyat!
UPDATE: Édes jó anyám felvilágosított időközben, hogy az én nagymamám két kefírt tesz a prószába, úgyhogy ezt helyesbíteném...:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése