2010. október 12., kedd

"A nagy zabálás"

Nos, hétvégén átvettem a diplomámat. Ezennel minden kétséget kizáróan okleveles közgazdász vagyok...:) Ennek örömére tartottunk vasárnap egy nagy családi ebédet - húsevő résztvevőkkel ugye :) - , így én is készültem egy vega menüvel, hogy párommal mi is tudjunk enni valamit, amit azon kis számú rokonaim is megkóstolhatnak, akik nem zárkóznak el a húsmentes és kicsit rendhagyó ételeimtől. Miután hangot adtak azon igényüknek, hogy ezeknek a receptjét ide is feltegyem, így most eleget teszek a kérésnek, és megosztom veletek is. Ezek között van néhány olyan receptem - amelyeknek ugyan nagyrészt nem én vagyok az értelmi szerzője, ám pontos eredetük mára homályba vész :) - , amelyek különleges ízvilágukkal, ám ezzel szemben egyszerű elkészíthetőségükkel nálam afféle klasszikusnak számítanak már, és ötletszegényebb időszakaimban csak úgy előhúzom őket mint nyulat a kalapból, ámde valamiért mégsem kerültek eddig fel ide. Szóval most pótolom:

Mexikói hagymaleves

2 fej vöröshagyma
2 szem paradicsom
6 gerezd fokhagyma
1 kk cukor (nálam nyírfacukor)
1 ek fehérborecet
1 kk oregano
1 kk petrezselyem (hát ez nálam most lemaradt...:))
1,5 l húsleves - nálam zöldség, kétbetűs drogériás leveskockából
tortilla chips

A hagymát és a fokhagymát megpucolod, apróra vágod - én a vöröshagymát most nem vágtam olyan apróra, de ilyenkor egy kicsit "rágcsálós" marad, nem lesz teljesen puha, szóval ha nem szereted úgy akkor nagyon finomra vágd + mivel dupla adagot csináltam, ami 12 gerezd fokhagymát jelent, kicsit untam a fokhagymavagdosást is, így csak a felét vagdostam fel, a másik felét belenyomtam, ugyanolyan jó volt így is. A paradicsomot kicsumázod, és szintén kockákra vágod - én le szoktam húzni a bőrét is előtte mert kényeskedő úrfi (aka. a párom) nem szereti ...:) Kevés olajon megfuttatod a hagymát - eredetileg a cukorral kellene, hogy utóbbi egy kicsit karamellizálódjon, de én nem tudtam hogy viselkedik ilyenkor a nyírfacukor, így nem adtam egyből hozzá csak a többi hozzávalóval együtt. Szóval ha nagyjából üveges a hagyma akkor hozzáadod a fokhagymát, az ecetet és a paradicsomot, majd az egészet sütöd néhány percig, és felöntöd a húslevessel. Beleszórod az oregano-t, és kis lángon főzöd negyed-fél óráig. Tálaláskor beleszórod a petrezselymet, és összetört tortillachips-et teszel bele - én hagyom egy picit ázni, úgy az igazi...:)

Csicseriborsófasírozott marokkói rizzsel

A fasírtról már írtam korábban, itt találod, a rizshez pedig a következőkre lesz szükséged:
20 dkg hosszúszemű rizs (én felesben használtam jázmint és basmatit)
5 dkg mazsola
7 dkg mandula (legjobb a "mandulapálca", vagyis az a hosszában 2-3 mm-es darabokra vágott fajta, azzal nincs sok gond :))
1 fej vöröshagyma
1 gerezd fokhagyma
1 egycentis gyömbérgyökér
petrezselyem

római kömény

Először megpirítod a mandulát egy száraz serpenyőben, majd félreteszed. A hagymát, a fokhagymát és a gyömbért kevés olajon megfuttatod, hozzáteszed a rizst, addig pirítod míg bevonja az olaj a rizsszemeket, hozzáadod a többi hozzávalót, a vizet, és lefedve, nagyon kis lángon megpuhítod. Nekem még felvett egy kis pluszvizet, lévén, hogy a jázmin és basmati rizs nehezebben puhul a hagyományos fehér rizsnél.


A polentakorongokat ugyanúgy készítettem el, mint egy korábbi receptemben a "polenta steak"-et. A zöldségeket szintén borzasztó egyszerű elkészíteni: válogass össze olyan zöldségeket amiket szeretsz, darabold fel őket, majd nagyon kevés olajon süsd őket addig, míg szépen megpirulnak itt-ott. De! Mielőtt még teljesen kész lennének, szórd meg őket jól szezámmaggal, hogy annak is legyen ideje egy kicsit megpirulni. A pesto pedig, nos, az olyan klasszikus, hogy számtalan verziója kering a neten, te is rengeteget fogsz most találni ha beírod a gugliba....én ma már általában érzésre készítem, de ennek a receptnek az arányaiból indulok ki, aztán közben variálok rajta íz után:

90 ml olívaolaj
40 g parmezán
3 gerezd fokhagyma
2 ek. fenyőmag
1 tk. tengeri só
sok-sok bazsalikom (a recept egy cserépnyit ír, de én frissen lefagyasztottat használok, így fogalmam sincs, hogy ennyit szoktam-e beletenni, mindenesetre jó sokat :))
bors (én ezt nem is teszek bele)

A fenyőmagot ledarálod kávédarálóban - de természetesen az is tök jó, ha egy mozsárban összetöröd - , majd összekutytulod a többi hozzávalóval és botmixerrel nekiesel - vagy kanállal...:) Ehhez szoktam tenni még egy zabtejszínt, ha kell, besűrítem egy kicsit és kész is...:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése