2010. február 11., csütörtök

Jelentem megvolt az első olyan kísérlet, ami nem egészen úgy sült el, ahogy szerettem volna. Ez azért érdekes, mert ez egy olyan étel, amit többször készítettem már különböző kombinációkban, és eddig még mindig elsőre sikerült. Az történt ugyanis, hogy most valamiért nem nagyon akartak összeállni a kis fasírtjaim. Ennek több oka is lehet. Vagy az volt a baj, hogy ilyen 3 féle rizsből készült keveréket amiről lentebb írok még nem tettem bele soha, és lehet, hogy ezek olyan rizsek amik kevésbé tapadnak össze (Lehet, hogy rizottórizsből kellene ezt a receptet csinálni inkább? Hm...érdekes, ezt is kipróbálom majd...). A másik probléma amit el tudok képzelni, hogy a sajtot későn tettem bele (tekintve, hogy eredetileg nem akartam beletenni, de láttam félúton, hogy ez most így kötőanyag nélkül nem igazán akar összeállni, pedig én úgy emlékszem, hogy volt már olyan, hogy anélkül is sikerült), így már nem volt meleg a massza, és nem olvadt el, tehát nem is kötötte jobban össze. Ma még teszek egy kísérletet rá, hogy megpróbáljam sütőben sütni, ha így sem megy akkor lépéseket teszek az ügyben...:) Konklúzió: inkább tegyetek bele kötőanyagot, akinek nincs baja a tojással azt, vagy laktovegák sajtot, mint már említettem, mert az nagyjából össze szokta tartani ha úgy kevered bele hogy elolvadjon. Én meg szerintem lenmagot fogok bele tenni (nagyon jó megoldás tojás helyett ha csak kötőanyag kell, még régebben olvastam ezt a trükköt valahol, már nem is emlékszem hol, és nagyon bevált, 1 evőkanál darált lenmag + 1 evőkanál víz nagyjából megfelel egy tojásnak). Nos akkor itt van, hogy most hogy nem sikerült, ennek fényében a szükséges módosításokkal meg lehet vele próbálkozni :), meg majd update-lek, hogy hogy végződött a maradék története...:D

Ez az étel egy véletlen eredménye egyébként, ugyanis egyszer csináltam a nagyon nagyszerű "Wok vegetáriánus ételek" című szakácskönyvemből egy receptet, amiben egy rizslepényt úgy kellett volna kisütni, hogy be van csomagolva egy félig megpárolt pórélevélbe. Csakhogy úgy esett a dolog, hogy az előírt mennyiségű pórélevél nálam kevésnek bizonyult, vagyis a felénél elfogyott, és több már nem is maradt mert felhasználtam az összeset, így ott álltam a konyhában tanácstalanul, hogy hogy lesz ebből most akkor "Rizslepény pórélevélben"? Így jobbhíján fogtam és kisütöttem a maradékot anélkül. Érdekes, mert ha a szükség nem visz rá, akkor magamtól soha nem jutott volna eszembe a rizst olajban kisütni, de a végeredmény olyannyira finom lett (finomabb mint a pórés társai), hogy azóta rendszeresen készítem, mert nagyon szeretjük, klassz ahogy a külseje megkérgesedik és jó ropogós lesz. A fűszereket meg az egyéb hozzávalókat meg végtelenféle módon lehet variálni, én most ezt éppen így készítettem - hát ez most nem jött be... :D Rizsből fele arányban jázmint használtam - általában mindenhez azt használok mert nagyon finom aromás íze van, igaz nem a legolcsóbb rizsfajta de ha viszonylag ritkán esztek, mint ahogy mi is, akkor jó sokáig elég - , illetve fele arányban a natura márkájú "rizskeveréket vadrizzsel", ebben barna rizs, parboiled (előgőzölt) rizs, és vadrizs van, és a Mediline-ban szoktam megvásárolni. (Ez egy "reformnagyker", aki még nem járt ott az mindenképp menjen el mert csuda dolgokat lehet ott kapni, én nem győztem betelni a sokmindennel amikor először ott jártam. Szinte minden alapanyagot ott veszek, kivéve amit a Nagycsarnoki Ázsia boltban mert csak ott lehet kapni - mivel a Mediline ugye nem a keleti alapanyagokra specializálódott -, meg kivéve amit csak a dm-ben lehet kapni (Alnatura).

Szóval a hozzávalók (ebből most egy elég nagy adag lett - 2 személyre persze - , legközelebb megfelezem):

Fűszeres zöldséges rizslepények
1 csésze rizs (amilyet szeretsz vagy a fenti kombináció)
1 kis marék az alábbi magvakból: szezám-, len-, napraforgó-, tökmag, és mandula (az a zacskós szeletelt változat)
1 és 1/2 csésze kukorica
1 csésze zöldbab (igazából ez is lehet másfél, de nekem pont egy csészényivel volt itthon)
1 fej vöröshagyma
1 fej lilahagyma
3 gerezd fokhagyma
5 dkg füstölt mozzarella

Gyártási procedúra:
A rizst felteszed főni. Ha az én kombinációmat használod akkor először tedd fel a keveréket, és ha félig megpuhult akkor tedd csak hozzá a jázmint. A főzővízbe én most egy fél leveskockát tettem (Alnatura zöldségleveskocka - dm), illetve lehet olyat kapni, hogy "rizs fűszerkeverék", szintén a Mediline-ban (hihetetlenül jó fűszerkeverékeik vannak egyébként, én imádom őket, bolognaitól kezdve sültburgonyán és fűszervajon keresztül forralt borig mindenfélét lehet kapni), abból tettem bele jó bőven, illetve a már említett 8 zöldfűszer keverékből - igen, jól látjátok, ez nagy kedvencem és előszeretettel teszek szinte mindenbe...:D Szóval amíg a rizs fő, száraz serpenyőben megpirítom a magvakat, majd félreteszem. Serpenyőbe kis olaj, kockázott hagymák bele, megfuttat, fokhagyma belenyom, zöldségek bele, majd icipici víz, fűszerek (momentán só, kurkuma - ez csak azért mert a rizses keverékben is van és gondoltam harmonizáljon :), illetve natúr vegamix), fedő, készre párol. Egyébként a zöldségeket a rizzsel együtt is meg lehet főzni persze, sőt, általában én is így teszek, de most valamiért elfelejtettem hozzárakni...:D Kicsit hagyod hűlni, hogy ne füstöljön a tenyered amikor hozzányúlsz :D, majd kis fasírtkákat formázol belőle és kevés olajon mindkét felét barnára sütöd - hát nekem most ugye igazán apró fasírtjaim lettek mivel a fele szétesett a sütés közben. Fénykép sajnos nem készült róla - nem azért mert annyira szörnyen nézett ki, bár ez is igaz részben :D - , mivel lemerült az elem a fényképezőgépben és nem volt itthon másik...Na, majd jövök a fejlesztésekkel...:)

UPDATE: Nos, sikerült orvosolnom a problémát. A lenmag-víz keverék ezzel is csodát művelt, mint eddig mindig ha ilyen problémám volt, hogy nem állt össze valami. Én nem tudom, hogy mitől van ez, vagy ki volt az az okos aki ezt kitalálta, de nekem eddig minden alkalommal kiválóan bevált kötőanyagnak tojás helyett, most is. Azért mégis sütőben sütöttem a biztonság kedvéért, mert így könnyebb volt vele bánni. Mindenesetre kijelenthetem, hogy a fenti recept ebben a formában működőképes ha raktok hozzá lenmagot (én most kb. 3 ek lenmagból készült keveréket tettem bele). Nem volt kedvem sokat pepecselni vele, úgyhogy ilyen jó nagy pacsmagokban sütöttem ki, de persze lehet kisebbeket is csinálni - én is máskor úgy szoktam. Hozzátenném, hogy aki mondjuk normál fasírthoz szokott és nem nagyon csinált még zöldségekből vagy pláne rizsből, az ezt így is mindenképpen túl laza szerkezetűnek, "szétesősnek" fogja találni, tehát ez így ebben a formában sem lesz egy borzasztóan masszív massza, amivel egymást is lehet dobálni, vagyis vigyázni kell rá sütés közben, főleg fordításnál (minél nagyobb lapát!). Tojással készítve - én legelőször még úgy csináltam - viszont ha jól emlékszem egészen masszív volt. Még lehet próbálkozni zsemlemorzsával is esetleg ha valakinek nem áll össze, vagy búzadarával - nekem az is sokszor bejött már, vagy valamilyen lisztet is lehet bele tenni - nekem ezekkel annyi a problémám, hogy mind befolyásolják valamennyire a végeredmény ízét, míg a lenmag nem annyira, pláne hogy ebben meg amúgy is volt már.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése